ما را در این مقاله دنبال کنید تا به شما آموزش اینکه چگونه روف گاردن خود را طراحی کنید را شرح دهیم و تمامی ریز نکاتش را به شما یادآور شویم. طراحی روف گاردن نیز یکی از تخصص های آرشیتکتورها است که در کنار طراحی لابی پنت هاوس و نمای داخلی آن می تواند صورت گیرد. 

مزایای روف گاردن 

همچنین در تنظیم دمای محیط،خنگ شدن فضا، زیباتر کردن محیط پاکسازی فضای روف‌گاردن داری اهمیت چشمگیری می‌باشد. برای استفاده از باران،ارتقاء معماری ساختمان مورد نظر،استفاده از نور طبیعی حتی در استخر و ازبین بردن باکتری‌های موجود درآب.کنترل و کاهش جذب دما در محیط.

 طراحی مدرن روف گاردن چگونه می‌باشد

طراحی مدرن در کل ساده می‌باشد و هیچ‌گونه شلوغ کاری درآن دیده نمی‌شود.

خطوطی راست و غیر منحنی بیشتر به چشم می‌خورد.

 بتن شیشه و فلز بیشترین و کاربردی‌ترین نوع عناصر در طراحی روف‌گاردن مدرن اند.

 همچنین اشکال سه بعدی نیز بسیار به چشم می‌خورد.

طراحی لابی چوب در روف‌گاردن

ما می‌توانیم از تمامی انواع آن برای ساخت کف یا آلاچیق که زیبایی چشمگیری بر محیط می‌بخشد، استفاده کنیم.

نورپردازی در طراحی دکوراسیون روف‌گاردن

نور یکی ازمهم ‌ترین بخش‌ها در روف گاردن است چراکه هم طراوت و رشد گیاهان به آن وابسته است و هم جلوه‌ی زیبایی را در شب بر محیط می‌بخشد.

می‌توانیم از انواع لامپ‌های مخفی، نور خورشیدی، ریسه‌ای  استفاده کنیم.

استفاده از مبلمان در طراحی دکوراسیون، روف‌گاردن

باتوجه به باز بودن فضا از آنجاکه مبلمان به صورت مستقیم با نور خورشید، گرما،سرما، رطوبت در  ارتباط است درنتیجه باید مبلمانی را انتخاب کنیم که علاوه بر جلوه زیبایی که به محیط می‌بخشد و هارمونی خارق‌العاده‌ای ایجاد می‌کند؛ باید مقاومت کافی را نیز در برابر ضربه و سایر موارد گقته شده داشته باشد.

مبلمان باید راحت و جمع و جور برحسب اندازه فضایی که در اختیار داریم انتخاب شود و به‌گونه‌ای باشد که اگر گردوغبار را به خود گرفت به ساده‌ترین، وجه ممکن قابل تمیز شدن باشد. جمع شدنش هم برای جابجایی آسان باشد. بهترین مبلمان می‌تواند حصیر مصنوعی باشد که نه قارچ بر آن رشد می‌کند و نه لک به خود می‌گیرد. اما مبلمان چوبی نیز هم مقاومت بیشتری نسبت به حصیر دارد و هم جلوه درخشان تری.

بهترین آن از چوب ساج می‌باشد. چرا که این نوع در برابر پوسیدگی ناشی از رطوبت نیز مقاوم است. البته از مبلمان فلزی مثل آلومینیوم یا فولاد نیز می‌توان بهره گرفت. مبلمانی که راحت باشد و در عین حال کاربردی و مقاوم در برابر نور، گرما، سرما و …

استفاده از مبلمان مدرن فضا را زیباتر و شیک‌تر می‌کند. به راحتی شسته شود قابلیت جمع شدن را داشته باشد و در مکان‌های مناسب قرار داده شود و هارمونی زیبایی رد با فضای روف‌گاردن به وجود بیاورد.

طراحی روف گاردن

جنس مبلمان مناسب در طراحی

بهترین نوع مبلمان که هم مقاوم است و هم جلوه‌ی زیبایی به محیط می‌بخشد، مبلمانی از جنس ساج است که در برابر رطوبت مقاوم است و محکم

انتخاب گیاهان در طراحی روف‌گاردن

 در روف‌گاردن به دلیل داشتن شرایط خاص،باز بودن فضا و … نمی‌توان از هرنوع گیاه درخت یا گلی استفاده کرد. قبل از شروع باید شرایط آب و هوایی  و شرایط رشد آن گیاه میزان آبی که لازم دارد و نوع خاک‌اش را در نظر داشت و سپس اقدام نمود. ممکن است ساختمان را سایه گرفته باشد و یا آفتاب شدید یا وزش باد‌هایی تند پس در این صورت نمی‌توان بدون توجه به این موارد گل یا گیاهی را در آن بخش‌ها قرار داد. وجود گل و گیاه به دلیل حس نشاط و شادی بخشی که به محیط می‌بخشد بسیار حائز اهمیت است.

نقش فلاورباکس درباره سبز مدرن

از مهم‌ترین المان‌های روف‌ گاردن محسوب می‌شوند که با سبک مبلمان وطراحی کلی تطبیق داده می‌شود. در انواع فلز، بتن ،سنگ موجود است. همچنین، فضا را زیبا سرسبز و دلپذیر می‌کند.

آلاچیق در طراحی مدرن روف گاردن

سازه‌ای سقف بسته‌ که فضایی نیمه ‌باز دارد، که می‌توان آن را با گیاهان پوشش داد و از آن در فصول گرما و سرما  از بازش برف، باران، آفتاب در امان بود. همچنین این الاچیق‌ها در انوع مختلفی می‌تواند طراحی شود مانند: آلاچیق شیسه ای، آلاچیق طرح چوب، آلاچیق  پرگولا که از مدرن‌ترین آلاچیق‌ها می‌باشد از پروفیل چوب و پلاستیک است این نوع آلاچیق، از هر چهار طرف  باز است البته می‌توان با گیاهان رونده آن را پوشش داد.

کفپوش در طراحی روف‌گاردن

ما می‌توانیم برای آنکه جلوه زیباتری به روف گاردن ساختمان ببخشیم از کفپوش‌ها در انواع مختلف بهره بگیریم. اما ابتدا باید وزن/میزان دوام/طول عمر/هزینه موردنظر/سپس زیبایی کفپوش و در آخر در بالای سازه روکشی از ماسه و سیمان بزنیم و سطح را با مخلوطی از قیر اکسید شده بپوشانیم و سپس از کفپوش‌های چوبی که جلوه زیبایی دارند و طبیعی‌تر هستند استفاده کنیم. یا تلفیقی از چوب و چمن مصنوعی،یا کفپوش‌های pvc که بسیار در برابر رطوبت مقاوم می‌باشد و تنها ایرادش مصنوعی بودنش است که به چشم می‌آید.یا استفاده از کاشی های پلاستیکی که هم ارزان هستند  هم پاک کردنشان ساده است و هم از نظرایمنی و برخورد اجسام بر روی آن مقاوم است.

همچنین استفاده از کفپوش‌های کامپوزیت در طرح چوب که پرطرفدار اند و طرح‌های متنوعی دارند یا استفاده از سنگ و موزائیک.

تنها ایرادی که کامپوزیت، pvcدارند این است که گرما را در خود نگه می‌دارند و باعث گرم شدن محیط می‌شوند.

اما بهترین گزینه ‌برای کفپوش که هم نصب راحتی دارد و هم محیط را سرسبز و زیبا نشان می‌دهد و چمن مصنوعی می‌باشد.

ایزولاسیون در طراحی روف‌گاردن

مانند یک صد برای عبور یا عدم عبور رطوبت و آب به محل زیرین روف‌گاردن عمل می‌کند. مثل: ایزوگام

توجه به اصول صحیح باغبانی در طراحی روف‌گاردن

آبیاری گیاهان باید باتوجه به نیاز نوع و گونه‌آن‌ها باشد. گیاهان را متناسب با شرایط آب‌ و هوایی انتخاب کنید مثلا گیاهان آفتاب دوست مثل: درختان افرا ژاپنی یا گل همیشه بهار.

گیاهان مقاوم در برابر سایه مثل :هاستا و …

مثل گیاه ساکولنت برای روف‌گاردن‌های مسطح مناسب است.

درختان کوچک را توسط شبکه بندی خاص از زیر زمین تقویت کرد

استفاده از کود مناسب برای گل‌ها وگیاهان

انتخاب خاک مناسب روف گاردن که هم سبک است هم مغزی

اشتباهات رایج در طراحی روف‌گاردن

  • استفاده نامناسب از کفپوش‌ها
  • استفاده از گیاهان مصنوعی
  • پوشاندن فضای رو باز
  • انتخاب نادرست گل و گیاهان بدون توجه به شرایط آب و هوایی

جمع بندی

  • سعی کنید که تمام تنکیک‌های لازم جهت طراحی مدرن را در روف‌گاردن به‌کار بگیرید.
  • از لوازم دکوری متناسب با هارمونی فضا و طبق سبک مدرن استفاده نمایید.
  • در انتخاب پوشش‌های گیاهی نهایت تلاش خود را بکنید که بعدا در آبیاری و گرفتن یا نگرفتن نور دچار مشکل نشود. 
  • از رنگهای متنوع و شاداب البته متناسب با هارمونی بنا در طراحی استفاده نمایید.
  • حتما قبل از طراحی روف گاردن به نوع گل و گیاهان انتخابی شرایط زندگی و سازگاریشان با محیط توجه کنید
  • از کفپوش‌مناسب خارج از بحث هزینه  با مقاومت و ماندگاری لازم توجه کنید
  • قبل از ایجاد کفپوش اقدامات لازمه را انجام دهید تا آب و رطوبت بعد ت مدتی به نواحی زیر روف‌گاردن  نفوذ نکند
  • وزن متحمل از سمت سازه را حتما بررسی کنید و از افراد متخصص کمک بگیرید.

مطالب مرتبط

طراحی لابی تجاری

نمونه کارهای طراحی لابی تجاری طراحی فضای لابی ساختمان مسکونی (ازگل) طراحی داخلیلابی مسکونی مشاهده همه نمونه کارها ««اگر به دنبال طراحی لابی تجاری خود

ادامه مطلب »

طراحی لابی مسکونی

نمونه کارهای طراحی لابی مسکونی طراحی فضای لابی ساختمان مسکونی (ازگل) طراحی داخلیلابی مسکونی مشاهده همه نمونه کارها لابی ساختمان درواقع فضایی است  که تمامی

ادامه مطلب »